
 

Preferred citation: Madrid-Morales, D. (2017). China's digital public diplomacy towards Africa: 

actors, messages and audiences. In K. Batchelor & X. Zhang (Eds.), China-Africa Relations: 

Building Images through Cultural Co-operation, Media Representation and Communication (pp. 

129 - 146). London: Routledge. 

	
China’s digital public diplomacy towards Africa: actors, messages and 
audiences 
 

By Dani Madrid-Morales 

Introduction 

In June 2015, the People’s Daily, the official newspaper of China’s Communist Party (CCP), 

reported that its Facebook page had received more ‘Likes’ than the Washington Post and the 

Wall Street Journal (People’s Daily, 2015). By the beginning of 2016, its ‘fan base’ had surged 

to 17 million and the paper ranked among the top ten most popular print media on the platform.i 

While the Chinese government has been relatively successful in blocking access to popular 

social networking sites like Facebook or Twitter inside its borders (Yang, 2009), outside, these 

are becoming important tools in the development of an incipient digital public diplomacy 

strategy. Africa and North America have been, for different strategic reasons, the top two 

priority areas in China’s recent efforts to modernize its public diplomacy: China Central 

Television (CCTV) opened its first overseas production and broadcasting centres in Washington 

and Nairobi in 2012; China’s flagship English-language newspaper, China Daily, curates 

specific editions for North America and Africa, and several state actors have launched 

initiatives to be more prominent on social media in both regions. China’s digital public 

diplomacy might be just emerging, but taking into account the speed at which it is developing, it 

is rapidly becoming a subject worthy of academic attention. 

 

Public diplomacy is defined as a nation state’s attempt to influence the opinions and attitudes of 

foreign publics (Heller & Persson, 2009). Throughout history, countries have tried to achieve 

these goals with different tools: from international broadcasting and cultural diplomacy to 



 

global advocacy and people-to-people exchanges. The advent of the Internet not only offers an 

entire new platform for implementing these activities, but it also opens new possibilities for a 

more direct engagement with audiences. Cowan and Arsenault (2008) have described this shift 

as moving from monologue to dialogue. Traditionally, states engaged in unilateral and 

unidirectional communication with foreign audiences (monologue), but in recent years, more 

countries have adopted a multidirectional communication approach, allowing audiences to talk 

back (dialogue), sometimes online, sometimes offline. The Chinese government has little 

experience in dialogue-based approaches and only recently has it begun testing these online. In 

many ways, Chinese authorities see Africa as a testing ground: a favourable environment in 

which to roll out new diplomatic initiatives, such as the Forum on China-Africa Cooperation 

(FOCAC) or Nairobi-based CCTV-Africa. While most African countries lag behind other parts 

of the world in landline connectivity, mobile access is booming, particularly in urban contexts, 

leaving ample room for growth of online-based public diplomacy activities. In a globalized 

world characterised by a media industry that is drifting away from the physical borders of 

nation-states, establishing the boundaries of China’s digital diplomacy towards Africa, or those 

of any other region, is not a clear-cut task. However, as this chapter tries to show, China’s 

public diplomacy provides examples of content and strategies that specifically have African 

audiences in mind.  

 

This chapter looks at three aspects of China’s online public diplomacy towards Africa. First, it 

offers a description of its structure and a discussion on how the four major actors involved 

(State agencies, diplomatic missions, State-owned media and other media) interact and operate 

online. Second, by combining social media analytics and data from in-depth interviews it 

provides insights into the target (and real) audience of China’s online public diplomacy. Third, 

it includes a quantitative description of Twitter and YouTube content that helps understand 

what messages are being conveyed online. The evidence presented here suggests that, being a 

novice player, China does not yet excel at these new forms of engaging foreign publics. Based 

on these findings, in the last section of the chapter, I argue that online and offline, Chinese 



 

public diplomacy fails in at least six dimensions: overall strategy, cohesive narrative, real 

dialogue, control and supervision, capacity and resources, and depth. 

 

China’s public diplomacy strategies 

Despite China’s relatively low profile in world politics during the Mao Zedong and Deng 

Xiaoping eras, the country kept an active public diplomacy portfolio, sometimes with 

conventional practices and sometimes in more unconventional ways. For most of the 1960s and 

1970s, Chinese artist troupes and representatives of the CCP travelled the world or, at least, to 

countries with left-leaning governments (Ratliff, 1969). Throughout those years and well into 

the 1990s, Chinese radio programming and magazines, such as the Peking Review, were seen as 

an important way to engage foreign audiences (Üngör, 2009). Alongside cultural and exchange 

diplomacy, over the last three decades, China has practiced so-called ‘ping pong diplomacy’, 

which paved the way for Henry Kissinger’s historic visit to Beijing and, eventually, the 

reestablishment of diplomatic relations between the United States and China (Hong & Sun, 

2000); ‘panda diplomacy’ or the lending of panda bears to amicable countries (Hartig, 2013); 

and, Olympic and Expo diplomacy, events that have a long history of being highly successful 

foreign policy instruments (Huang & Fahmy, 2011; Svensson, 2013). Conventional or 

unconventional, successful or not, all of the above share a common goal: reshaping the 

perception of the People’s Republic of China (PRC) outside its borders, a major foreign policy 

objective for the Chinese leadership since the fourth generation of leaders took office in 2002.  

 

As China’s military and economic power has grown over the last two decades, its leaders have 

become increasingly concerned with the way the world perceives the country. According to 

Wang (2011), the rapid prominence that China has gained internationally since the reform and 

opening up period has created three fractures in the way the country is seen abroad. There is a 

gap between the way China sees itself and the way the rest of the world sees China; there is a 

split between perceptions of Chinese culture and perceptions of Chinese politics; and, finally, 



 

there is a mismatch between the way most Western nations perceive China (mostly negatively) 

and how China sees these countries (mostly positively). Since 2007, the idea that China needs to 

build up its soft power, the power to shape the preferences of others by means of attraction and 

appeal (Nye, 2008b), has been fully incorporated into policy documents. It was precisely in 

2007 that Chinese President Hu Jintao told the Seventeenth National Congress of the Chinese 

Communist Party: ‘enhancing cultural soft power is a basic requirement for realizing scientific 

development and social harmony. It is necessary for satisfying rising demands for spiritual 

culture and national development strategy’ (Xinhua, 2007). Public diplomacy is one of the most 

important tools available to nation-states to increase their soft power (Nye, 2008a). Currently, 

China’s public diplomacy is based on four principles: pragmatism, particularism, traditionalism 

and continuity. Its current policies are an extension of a long history of public diplomacy — 

even if it did not go by that name most of the time. It is traditional and particular, in that it still 

employs practices that are considered out-dated by many countries, and it infuses new practices 

with “Chinese characteristics” making them distinctive. Finally, it is pragmatic as it adapts to 

local contexts and circumstances even if this requires sacrifices in the promotion of certain 

values, norms and ideas. Ideology might have been pivotal in China’s engagement with the 

outside world from the 1950s to 1980s, but it is no longer so.  

 

An often-remarked shortcoming in China’s public diplomacy activities is the dispersion of 

practitioners and policy-makers across ministries, offices and bureaus. Nowadays, the planning 

and implementation of China’s public diplomacy activities is handled by three political bodies 

(D’Hooghe, 2011).ii The State Council Information Office and the CCP’s Office of External 

Publicity are at the forefront of policy development. While the former is a government body 

under the direct supervision of the Premier’s office, the latter is under the auspices of the Party. 

In this, as in many other cases in China’s political decision-making, the boundaries between the 

Party and the State are blurred. The Ministry of Foreign Affairs (MoFA), responsible for 

China’s overseas diplomatic missions, is mostly in charge of policy implementation. Within the 

MoFA there is a Public Diplomacy Office (Gonggong Waijiao), which is nested under the 



 

Information Department (Xinwen Si). Among the activities that fall under the responsibility of 

the MoFA are advocacy campaigns, such as the holding of press conferences; some parts of 

exchange diplomacy, including the training of foreign diplomats and public information 

officers; and, a limited number of listening activities. Other ministries involved include the 

Ministry of Culture, responsible for the promotion of Chinese culture overseas, and the Ministry 

of Education, which oversees the work of the Chinese National Office for Teaching Chinese as 

a Foreign Language, popularly known as Hanban, that runs the Confucius Institutes. The 

international broadcasting component, including CCTV’s activities, is supervised by the State 

Administration of Press, Publication, Radio, Film and Television (SAPPRFT), which is under 

direct control of the State Council. The Xinhua News Agency, which also plays an important 

role in international broadcasting, listening and advocacy strategies, is directly under control of 

the State Council.  

 

Some of these agencies went digital at an early stage, particularly in advocacy campaigns. In 

2000, the State Council Information Office launched the China Internet Information Centre 

(www.china.org.cn), a multilingual web portal offering information about China that covers 

everything from Chinese language learning and ethnic minorities to sports, investment 

opportunities and political statements. China.org.cn is a good example the monologic nature of 

the PRC’s core outreach strategies, both online and offline. In China.org.cn, as in other similar 

websites maintained by central, provincial and municipal agencies, content comes from state-

owned media such as Xinhua or CCTV and the objective seems to be conveying as much 

officially-sanctioned information as possible, without much attention being paid to whether it 

resonates with audiences or not. Online, Chinese agencies engage in an information overflow, 

with Xinhua and CCTV at the vanguard. The news agency is online since 2000, and CCTV 

created an online division in 2009, CNTV, operating independently from other CCTV bureaus 

and departments. It handles the multilingual domain www.cntv.cn, functioning as a massive 

database of CCTV content, a large part of which is aimed at non-Chinese speaking audiences.  

 



 

Dialogue and collaboration, which characterize online public diplomacy, only occur 

sporadically. Arguably, China’s most successful online campaign to date, at least in terms of 

publicity, given how difficult it is to quantify the actual audience impact, was implemented in 

late October 2015 when CCP leaders began discussing the 13th Five-Year Plan. Xinhua, in 

collaboration with a Shanghai production company, created a short animated video with a 

catchy English song to explain the main contents of the plan titled “Pay Attention to the ��� 

(shi san wu),” in reference to the Chinese name of the Plan: Shisanwu guihua.iii The video was 

uploaded on the vide-sharing platform YouTube, widely circulated on social media and featured 

in international media (see, for example, Horton, 2015; Plucinska, 2015). Leaving this video 

aside, the use of non-Chinese social media, such as Twitter, YouTube or Facebook (all of which 

are banned inside China) remains limited. Some state-owned media have become active online 

but other actors, such as diplomatic missions, have been slow to take up these tools. By the end 

of 2015, the only Chinese embassies/missions with active Twitter or Facebook accounts were 

the ones in Yangon (opened in October 2011), Brussels (September 2013), Geneva (September 

2013), Tokyo (April 2014), Ottawa (August 2014), Pretoria (February 2015), United Nations 

(April 2015), London (June 2015), Prague (July 2015) and Ankara (November 2015).  

 

China’s public diplomacy towards Africa 

Shortly after taking office in 2013, President Xi Jinping embarked on his first trip overseas, 

which included three African nations (Tanzania, South Africa and the Republic of Congo) and 

Russia. In diplomacy, no small detail is trivial, and so Xi’s visit to Africa was full of 

significance: Sino-African relations (as much as Sino-Russian relations) are a priority for the 

current leadership. It could be argued that they have been important for decades, all the way 

back to Mao Zedong’s Three Worlds Theory, Zhou Enlai’s 1963 visit to Africa and the 

formulation of the Eight Principles of Foreign Aid (Yu, 1968). However, as Alden (2007) and 

Taylor (2010) argue, China’s renewed engagement with Africa has taken new dimensions. The 

African continent is a priority for China, not only because of trade, but also because it provides 



 

political legitimacy, is full of affine governments and offers fertile ground for cultivating new 

relationships that transcend the somewhat confrontational, not necessarily belligerent, nature of 

China’s relations with other parts of the world. The health of Sino-African relations is routinely 

checked at FOCAC, where African countries and China seemingly agree on everything in order 

to take their relationship to new levels. However, outside views are more often than not mired in 

suspicion about China’s ultimate goals and intentions (Cardenal & Araújo, 2013). 

Misconceptions and lies, most of which have been empirically refuted by scholars, abound: 

China does not send prisoners to work in Africa (Hairong & Sautman, 2012); China is not 

buying parts of Africa to feed its own population (Brautigam, 2015) and China is not only 

investing in Africa’s natural resources (Brautigam, 2009). These rumours are not only found in 

the media, but many have also sunk in deep among Africans. Faced with yet another image 

problem, Chinese authorities have made it a priority to offer their own take on Sino-African 

relations through a multifaceted public diplomacy effort.iv 

 

The most visible of China’s outreach projects in Africa are those involving the mass media. 

China has widened its footprint in the African mediasphere since the mid-2000s when a 

trilingual FM radio station in Kenya, the first of its kind in the continent, was launched. Since 

then, Xinhua has increased the number of foreign bureaus in the continent to more than twenty; 

the English-language newspaper China Daily has launched a weekly African edition; 

Chinafrica, a bilingual current affairs magazine, has opened an office in Johannesburg; and, in 

2012, CCTV established its first overseas production centre (CCTV-Africa) in Nairobi. The role 

of these organizations in China’s public diplomacy is crucial. Not only are they a vehicle for 

propagating a Chinese narrative, but their content is also circulated elsewhere. For example, 

some national broadcasters in Africa, such as Kenya’s Broadcasting Corporation (KBC), have 

agreed to relay CCTV-Africa’s content instead of that of other international broadcasters, used 

in the past. Through international broadcasting, be it radio or television, China engages foreign 

audiences in at least two ways: it offers a Chinese perspective on current affairs and it 

showcases China’s cultural productions.  



 

 

Cultural diplomacy is another important facet. As of early 2016, Africa was home to 46 

Confucius Institutes (CI) and 23 Confucius Classrooms (CC) in 36 countries. CIs are Chinese 

language learning centres and the first contact with Chinese culture for many. They are set up as 

partnerships between African universities, Hanban and Chinese universities, which supply 

personnel and resources. Both Hanban and the Ministry of Education also offer scholarships to 

African students to pursue their studies in China. In the 2015 FOCAC Action Plan, China 

pledged 30,000 government scholarships for university students and offered to train 200,000 

African vocational and technical personnel (FOCAC, 2015). These exchange opportunities 

coexist with others targeting specific groups such as media professionals. On the cultural front, 

Africa is home to five China Cultural Centres (CCC) in Benin, Mauritius, Tanzania, Nigeria and 

Egypt. Agreements have also been reached to open centres in Tunisia and Morocco. The CCCs 

in Benin and Mauritius date back to 1988 and were the first to open in the world. Managed by 

the Bureau for External Cultural Relations in the Ministry of Culture, they are in charge of 

promoting (a specific set of) Chinese cultural expressions overseas. Also in the cultural domain, 

since 2012, several Chinese television dramas have been dubbed into African languages and 

broadcast in different countries, from Tanzania to Senegal and Egypt.  

 

The intensity and breadth of China’s outreach activities in Africa make the continent the perfect 

case study. In many ways, Africa is China’s sandbox when it comes to public diplomacy. China 

feels at ease in Africa, it has found a politically welcoming environment; it has avoided the kind 

of controversies with civil society that it has faced in the past in places like the United States, 

Australia or France; it is able to match the narrative of win-win relations at the core of China’s 

foreign policy jargon with real actions; and, more importantly, it has been able to experiment 

with new forms of outreach and engagement. Africa is the place of many ‘first times’ in China’s 

public diplomacy: the first Cultural Centre, the first FM radio station, the first overseas 

broadcasting centre... When it comes to digital outreach activities, China is barely taking its first 

steps, but Africa offers enormous room for growth. According to the World Bank, the average 



 

Internet penetration rate in the continent stood at just over 28 per cent in 2015, way below the 

world average of 49.7 per cent. The speed at which the online population in Africa is growing, 

however, surpasses most countries. Africans are increasingly going online on their mobile 

phones, particularly in urban settings.  

 

As an emerging phenomenon, no comprehensive study on China’s digital public diplomacy has 

been published to date. In this exploratory study, I address four questions related to China’s 

digital outreach activities towards Africa: how is it structured, who is the audience, which goals 

are being pursued and, which messages prevail? Most of the data used here refers specifically to 

CCTV-Africa. There are three reasons for this: it is the single most active agent in digital 

outreach activities, there is abundant data available and, given the dispersion of actors in 

China’s online public diplomacy, it would be otherwise unfeasible to study the practices of each 

and every one of them. This chapter employs a mix of qualitative and quantitative data. I use 

publicly available information to outline the structure of China’s online public diplomacy 

towards Africa. This is complemented with information from half a dozen semi-structured in-

depth interviews with CCTV-Africa’s staff. Interviews were conducted between March and 

November 2015 in different locations in Nairobi. Finally, I use quantitative data in the analysis 

of messages and audiences. I collected data from CCTV-Africa’s Twitter and YouTube 

accounts and gathered data about audiences using Socialbakers.com, an online marketing tool to 

track and analyse social media platforms.  

 

Structure and actors 

Individuals and private organizations aside, actors involved in China’s online public diplomacy 

can be grouped into four categories: diplomatic missions, state agencies, state-owned media and 

small media organizations. Some of their online activities towards Africa are summarized in 

Table 1. Given the fact that MoFA is responsible for implementing most of China’s public 

diplomacy programmes, one might expect that diplomatic missions would be at the forefront of 



 

digital outreach campaigns. However, this is by no means the case in Africa. China has 

established diplomatic relations with 51 African states and currently maintains embassies in 49 

of them, all of which keep active websites, although some are poorly updated, include broken 

links, or provide information that is out-of-date. These websites, carrying mostly MoFA 

statements, news about the activities of the embassy and some content from the media, are the 

most basic form of online public diplomacy. Most pages are bilingual (Chinese and another 

language), although African languages are rarely employed. All websites include a section with 

four to fifteen small banners linking to external pages that deal with critical issues in China’s 

foreign policy. Each embassy decides the banners that appear on their website. The most 

frequently found banners are China.org.cn (on 33 websites), the information portal of the State 

Council Information Office; Tianshan.com.cn (36), a news portal about Xinjiang; 

Showchina.com (27), a website about Tibet; CRI Online (34) and Tibet.cn (21). The only link to 

a page with relevant information about Sino-African relations, the FOCAC website, appears on 

25 embassy websites. Some of the embassies also offer information about Taiwan or the 

Diaoyu/Senkaku islands; topics on which China has been struggling to impose its own narrative. 

Online, advocacy is the sole form of public diplomacy in which embassies engage. The mission 

in Pretoria is alone in having a Facebook page allowing users to comment on posts. However, 

by the end of 2015, none of the public comments had received a reply from the embassy. 

 

<TABLE 1 HERE> 

 

Chinese State agencies and small media companies’ engagement with African audiences is 

indirect, either though the websites of diplomatic missions or central media. Nonetheless, their 

presence online is significant and usually goes unnoticed. Links to websites with information 

about Xinjiang (www.chinaxinjiang.cn; www.ts.cn) or Tibet (www.showchina.org; 

www.tibet.cn), two Autonomous Regions in West China that have seen restive movements for 

increased independence from Beijing, feature prominently on the homepages of embassies in 

Africa. These websites copy the design of news portals, provide information that is aligned with 



 

the official policy of the PRC and tend to disguise ownership and authorship, which most of the 

time is linked to State agencies. For example, China Intercontinental Press (Wuzhou Chuanbo 

Chubanshe), a Beijing-based company created in 1993 under the supervision of the State 

Council Information Office to produce content for foreign publicity, runs Showchina.org. Two 

embassies (Addis Ababa and Lusaka) also provide links to Facts.org.cn, an English-language 

page providing very critical information about Falun Gong, a religious group banned in China. 

Although the website is presented as being manned by a private citizen, it appears to have the 

backing of Office 610, a paralegal security agency responsible for the prosecution of Falun 

Gong.  

 

The most active agents in China’s online public diplomacy are, by far, the three largest central 

state media: Xinhua, China Radio International (CRI) and CCTV. They all have regularly-

updated websites about Africa, they are active on social media (Facebook, Twitter, Instagram, 

YouTube and Google+) and all of them use digital channels to distribute content for free. While 

international broadcasters have long targeted African audiences, radio and television access has 

been uneven across the continent. Radio content in languages such as Amharic, Kiswahili, 

Hausa, Kirundi, Kinyarwanda, Ndebele or Somali is available today from VOA, BBC, CRI or 

RFI, but signals reach limited areas. Now, online, users can access content 24/7 everywhere. 

Apart from offering news and commentary online, Chinese international broadcasters are also 

involved, minimally, in listening activities, with CRI having considerable experience in this 

area. Until the mid-1970s, the station collected letters from its Hausa and Swahili listeners. 

According to Üngör (2009), in 1976 alone, CRI received over 6,000 letters in Hausa. Today, 

feedback takes place online. As of early 2016, CRI’s Hausa Facebook page had close to 60,000 

likes and a good number of comments. CRI and Xinhua also have Swahili Facebook pages. 

Taking a step further into localizing content, in 2015, Xinhua began creating video news in 

Swahili, originally produced for Kenya’s KBC and later posted on Xinhua’s YouTube channel.v 

 



 

CCTV-Africa’s online presence is managed from Kenya and China. In mid-2013, a year into the 

launch of the station, a consultant was hired in Kenya to put together a digital media team in the 

Nairobi newsroom staffed with half a dozen people, whose duties include updating social media 

platforms, producing content for CCTV-Africa’s website (www.cctv-africa.com) and editing 

and uploading videos on the station’s YouTube channel. According to a member of the team, 

the idea of improving CCTV-Africa’s online presence did not come from the headquarters in 

Beijing, but it was a decision of the management team in Nairobi: ‘CCTV-Africa had been 

around for some time and they knew [that] to reach African audiences, they had to do it 

digitally.’ vi After the departure of the consultant from the newsroom, a Chinese supervisor, with 

no prior training in digital journalism, took over. The online branch of CCTV, called CNTV and 

based in Beijing, is also responsible for posting Africa-related content on the English and 

French-language versions of the website. CNTV is also in charge of the “I Love Africa” 

multimedia platform launched in 2012. The platform works as an aggregator of content (travel 

shows, Chinese television dramas, Chinese language learning courses and documentaries) 

tailored to Africans living in China and abroad. “I Love Africa” has a mobile app and a 

relatively popular Facebook page (1,867,739 likes by January 2016).  

 

Audiences and impact 

Assessing the impact of all the activities detailed above is not only beyond the scope of this 

chapter, but it also surpasses the audience research tools available to Chinese public diplomacy 

practitioners. When asked about audience data, a member of the management team at CCTV-

Africa conceded that no information is available to themvii and a CCTV-Africa producer 

referred to YouTube views when asked about how well local audiences had received a 

particular show.viii Because most of China’s outreach actions in African countries are aimed at 

the long-term, a proper assessment of the impact will only be able to be carried out several years 

from now. However, even at this stage of development, there are, at least, two valid questions to 

pose: how many people are these digital strategies reaching and how does Chinese digital 



 

diplomacy do compared to that of other countries? With this in mind, in this section I present 

some data that is available to Chinese public diplomacy practitioners. Second, because it is 

necessary to assess the short-term impact of China’s outreach activities in a comparative 

perspective, I explore how Chinese digital platforms fare when compared to other similar actors. 

For this, I make use of data compiled by Socialbakers for three social networks, Facebook, 

YouTube and Twitter. The focus of this section and the next is on CCTV-Africa. Even if data 

cannot be generalized to all of China’s activities in Africa, it does give us a first glimpse into 

the current impact of state-sponsored public diplomacy in the continent. 

 

Upon request, CCTV-Africa provided the author a summary of Facebook analytics, which are 

not publicly available, for a week (January 6 to January 12, 2016). Out of 588,034 users who 

had liked the page by that week, 78 per cent were men and 22 per cent, women. The number of 

users who actually engaged with the page over the same period of time stood at 414,536. 

Followers came mostly from Nigeria (13.3 per cent), Egypt (9.7), Ethiopia (7.5), Tanzania (6.6) 

and Kenya (5.5). These countries altogether account for 42 per cent of the total likes in the page. 

When complementing this data with that available from Socialbakers, we see that there are 28 

African countries among the top 45 countries where followers are located.ix Based on this, 

CCTV-Africa’s Facebook penetration rate in Nigeria can be said to stand at 0.5 per mil of the 

population. Of all the countries in the list, the largest penetration rates are found in Tunisia (3.2 

per mil) and Libya (1.6 per mil), with an average of 0.66 per mil for all 28 countries. In the case 

of BBC Africa’s Facebook page, the average penetration rate is 2.4 per mil (based on 23 

African countries), with Zambia, a former British colony, having the highest rate at 6.3 per mil. 

Data provided by CCTV-Africa also included information about the most popular posts and 

videos. Over that one week-period, the favourite topics included soccer, South Sudanese 

politics, the building of a new marina in Kenya and one of the African proverbs that CCTV-

Africa publishes every morning on social media: ‘Love has to be shown by deeds not words.’ 

 

<TABLE 2 HERE> 



 

 

Today, CCTV-Africa and other Chinese media in the continent need to compete with a myriad 

of news providers. Since CCTV launched CCTV-Africa in 2012, the BBC has increased its 

news coverage of Africa, Al Jazeera has expanded its bureau in Nairobi and a new 24-hour 

news channel about Africa, Africanews, was created in 2016. Most content from these 

broadcasters is also available online and, particularly, on social media platforms. Apart from 

CCTV and Xinhua, other international broadcasters with a strong online presence in African 

countries include the BBC, Deutsche Welle and RFI. In Table 2, I present a comparison of 

Twitter, Facebook and YouTube audience data for a selection of these media outlets at two 

points in time, October 2015 and March 2016. The most evident pattern across cases is the 

upward trend: all media outlets surveyed increased the number of followers, users and likes 

during the six-month period. The highest increases are those of Xinhua’s and China Plus’s 

(CRI’s online brand) Facebook page: users doubled in six months. While there is a lot of 

endogamy among media houses in following each other on different social media platforms (i.e. 

BBC Africa follows the AFP Africa and Reuters in Africa accounts, and vice versa), Chinese 

news organizations are not part of the club. By the end of 2015, no big news media organization 

based in Africa or abroad followed Xinhua, CCTV-Africa or China Plus. Chinese media seem 

to lag behind their international counterparts in reputation among other media houses and in the 

overall number of followers, users and likes. In the case of Africa, BBC Africa surpasses by a 

large margin CCTV-Africa across platforms (by 261,387 followers on Twitter, 1,735,236 users 

on Facebook).x However, as latecomers online—CCTV-Africa has only been online since 

2012—the room for growth for Chinese news outlets online is large.  

 

Messages and themes 

As shown above, Xinhua, CCTV and CRI have an active presence on social networks, 

YouTube, Facebook and Twitter being the most commonly used. Some have specific versions 

for the African market, such as accounts in Swahili for East African audiences. The primary 



 

uses of these platforms online are self-promotion and content distribution. Engagement with 

audiences is rare and so is using social media as feedback channels. According to a member of 

CCTV-Africa’s digital team, the station is primarily online ‘to promote CCTV-Africa.’xi The 

element of promotion features prominently in my analysis of Twitter messages. Between 

September 2015 and April 2016, CCTV-Africa tweeted 6,043 times, for an average of 28 tweets 

per day (the largest number of tweets in one day was 75 on September 25, when Xi Jinping 

visited the US and on January 29, during the 26th AU Summit). Of all tweets, 11.5 per cent were 

used to promote a specific story or topic on one of the station’s five programmes (Africa Live, 

Talk Africa, Faces of Africa, Match Point and Global Business) with cues such as ‘Coming up 

on #AfricaLive…’ or ‘Join us at 1700GMT...’ Open audience engagement online is absent. 

Over the period of eight months that I analysed, CCTV-Africa was mentioned in over 2,000 

tweets, but community managers engaged with users’ comments only 27 times. In all of the 

cases the engagement consisted in liking a positive comment about the work of CCTV-Africa’s 

journalists. There were no instances of engaging in dialogue, responding to questions or facing 

criticism. When asked about how this interaction was handled, a member of the digital team 

said: ‘sometimes we hide the complaints. But sometimes we let them stay there because they are 

funny and then we just laugh and then delete them.’xii 

 

In terms of content distribution, there are two approaches to examine what messages are 

circulated: the messenger’s perspective (i.e. what stories and topics are most often posted by 

CCTV-Africa?) and the audience perspective (i.e. what are the most popular topics and 

themes?). I will use data from Twitter in the first case and YouTube data in the second. With 

fewer than 30 messages a day on average, the digital team is rather selective in the topics on 

which it tweets. One way of making sense of the selection of stories is to look at the use of 

hashtags, which are keywords chosen by the author of a tweet to highlight the most relevant 

theme. I present a selection of the 30 most often-used hashtags by CCTV-Africa and their 

frequency in Table 3, out of a total of 880 hashtags used between September 2015 and April 

2016. Among the most frequent, the large majority refers to countries/regions (15 hashtags; 978 



 

occurrences) followed by references to CCTV-Africa shows and other self-promotion keywords 

(7; 1,511). The remaining eight hashtags can be classified in two groups, those that refer to Xi 

Jinping (3; 345) and those that address a one-time event or topic (5; 173). Four specific African 

events, the 2015 elections in Tanzania, the 2015 Ebola outbreak, the 26th AU Summit and the 

2015 FOCAC meeting are on the list. If we take a look at the wider picture, of all 880 hashtags, 

the most frequently used are those referring to a geographical location, such as a country or a 

city (1,778 occurrences; 223 hashtags); followed by those used for self-promotion (1,618; 27), 

those referring to an event (612; 191) and those mentioning Xi Jinping (370; 12). Locations in 

Africa are the most frequent (89 per cent), while locations in China are rare (3.7). If we exclude 

locations and hashtags for self-promotion, the predominant themes are politics (856; 166), 

terrorism and security (175; 48), sports (159; 87) and social issues (107; 45). 

 

<TABLE 3 HERE> 

 

There is some degree of correlation between Twitter data (messenger-centred) and YouTube 

data (audience-centred). For the latter, my analysis is based on the 500 videos with the highest 

number of views by the end of 2015. The sample includes videos uploaded between April 2013 

and December 2015. The total number of views for these 500 clips was 14,677,582 (M = 

29,355.16; SD = 242,816.92; Max = 5,343,431; Min = 3,613). The majority of videos (85.8 per 

cent) are short clips (less than five minutes) from CCTV-Africa’s current affairs programme, 

Africa Live, followed by longer clips (around 25 minutes) from the station’s documentary show, 

Faces of Africa (9.2 per cent). The clip with the highest number of views features exclusive 

CCTV-Africa footage from the terrorist attack at the Westgate shopping mall in Nairobi in 

November 2013. This is followed by a feature story of a 2-year old DJ in South Africa and a 

documentary about traditional healers in Nigeria. Generally speaking, viewership is higher for 

videos related to politics and diplomacy (15.6 per cent), economic matters and infrastructure 

(23.2) and security and terrorism (16.4). These are followed by videos about sports (9.6), social 

issues (6.4) and entertainment (6.8). In terms of the geographic distribution of videos, the 



 

largest number is related to Ethiopia (18.2 per cent), followed by Somalia (15.6) and South 

Africa (11.4). There are only three videos in which China is the central actor. Videos about 

Sino-African relations, in which China is a secondary actor alongside an African country, are 

more common (35 videos; 7 per cent).  

 

When CCTV-Africa was launched, a lot of attention in the media and in academia was centred 

around the idea that the new channel was going to offer a new take on African current affairs 

and, particularly on Sino-African relations (Genet, 2012; Gagliardone, 2013). The first premise 

was that CCTV-Africa would focus on positive stories about the continent (McKenzie, 2012). 

However, online, as is the case offline (Zhang, 2013), the number of negative stories is almost 

the same as positive ones. Of the 500 YouTube stories analysed, 27.6 per cent are about 

negative issues such as war, famine or terrorism, while the number of positive videos stands at 

38 per cent. A second observation from the data above has to do with the relative prominence of 

Xi Jinping related messages in CCTV-Africa’s Twitter feed (7 per cent). Particularly striking is 

the fact that, although Xi visited several African countries during the period of analysis (Egypt, 

Zimbabwe and South Africa), the largest number of mentions are of his official visit to the UK 

and US. A third element that stands out in CCTV-Africa’s messages online is the considerable 

presence of retweets or RT (13 per cent), messages that are initially posted by one user and 

reposted by another. Among the users that CCTV-Africa has retweeted we find the BBC, 

Reuters or AFP, which are some of the media outlets whose narrative CCTV-Africa is supposed 

to challenge.  

 

Conclusion 

Even though China’s digital public diplomacy towards Africa is at a very early stage of 

development, it probably offers the most comprehensive case study of how China is adopting 

online tools to enhance its management of foreign publics. This chapter has shown that several 

actors, loosely coordinated, are involved in the implementation of public diplomacy goals 



 

across Africa. At the forefront of these efforts are State-owned media and overseas diplomatic 

missions. These actors predominantly engage in unidirectional communication activities, 

particularly advocacy campaigns and international broadcasting. And, even though only one 

embassy in Africa is present on Facebook, the active use of social networking sites by other 

actors, such as CCTV, Xinhua and CRI, has opened new avenues for listening to audience 

feedback. However, evidence shows that this is done sparsely and that criticism is removed 

from online platforms, failing to engage in dialogue with dissenting voices. In terms of 

audiences, Chinese media in Africa—the only public diplomacy actors about which data is 

available—trail behind other international broadcasters such as the BBC. In the case of CCTV-

Africa, which I used as an example in this chapter, social media analytics are the only source of 

audience data available. Because of this, they are being used by managers to inform decisions 

on content and hiring practices. In terms of content, two central ideas emerge from the analysis. 

First, the use of Twitter at CCTV-Africa neither contributes to building a new Chinese narrative 

on Sino-African relations nor to engage audiences. Instead, it is primarily used for self-

promotion. Second, data from YouTube shows that topics and issues that are popular among 

audiences are not necessarily aligned with China’s public diplomacy goals. 

 

This chapter has provided evidence that China is beginning to embrace digital public 

diplomacy. However, there are several factors hampering its development and impact. First, 

China lacks a clear strategy in dealing with foreign audiences. In fact, it could be argued more 

generally that, as Christensen (2013) puts it, in foreign policy ‘China needs something akin to a 

grand strategy but currently lacks one’ (p. 23). This is also the case in China’s public diplomacy 

towards Africa. There are plenty of actors engaged, but they operate without a clear direction or 

goal. Second, China lacks coordination in the implementation of its policies. There is a gap 

between the objectives stated in policy documents and the actual implementation. In the case of 

CCTV-Africa, for example, although one of the main goals is to shape views on Sino-African 

relations, the reality is that little attention is paid to these specific issues online. Third, China 

lacks a clearly defined narrative that challenges existing ones. Fourth, China lacks depth in its 



 

public diplomacy activities. The tendency in China’s go out policy has been to prioritize 

quantity (or breadth) over quality (or depth) of engagements. With too many activities running 

simultaneously, guaranteeing that the outcomes are those expected becomes a very difficult 

task. Fifth, China lacks the know-how and the human resources to fully implement its public 

diplomacy online. Teams are understaffed and the digital competence of those in charge of 

supervising digital diplomacy is limited. And, sixth, China lacks willingness to engage in 

dialogue online. Cull (2011) refers to this as the ‘broadcast mode.’ When describing US online 

public diplomacy, he cautions: ‘the fixation with “broadcast mode” in US online diplomacy is a 

major faux pas. It is the equivalent of going into a party and shouting about one’s self and 

leaving: a behaviour which is intolerable even if one is buying all the drinks, which the United 

States no longer is’ (p.15). China might be the one who is currently buying all the drinks, but 

the failure to take full advantage of the multidirectionality of online communications is 

hindering the effectiveness of its incipient digital diplomacy. 

 

China’s commitment to playing an active role in Africa in the future means that it can only be 

expected that Chinese online public diplomacy in the continent will grow. As both African 

audiences and Chinese public diplomacy practitioners move forward, two important questions 

on the future trajectory of the relationship emerge. As outlined above, new forms of public 

diplomacy favour dialogue and cooperation over unidirectional flows of communication. 

However, to date, offline and online, China has been reluctant to engage in any real form of 

dialogue beyond the diplomatic pleasantries of FOCAC meetings. The nature of the relationship 

is still today largely asymmetrical. China is not open to being a recipient of other countries’ 

public diplomacy and, in the long-term, this is prone to create resentment. How will China 

transition to a relationship of equal partners is the first open question. China’s distribution of 

information in Africa, and in the rest of the world, can only be an effective means of managing 

foreign attitudes if it is received as credible and reliable. In a context of information overload, it 

is difficult to predict which voices are going to stand out. China has decided to bet on 

saturation; making as much information available as possible with the hope that it will reach 



 

audiences. But in the current cacophony of voices online, how successfully this strategy will 

enable China to increase its discursive power overseas is also a lingering question. 

 

References 

Alden, C., (2007). China in Africa. London: Zed Books. 

Brautigam, D., (2009). The Dragon’s Gift: The Real Story of China in Africa. Oxford: Oxford 

University Press. 

Brautigam, D., (2015). Will Africa Feed China? Oxford: Oxford University Press. 

Cardenal, J.P. & Araújo, H., (2013). China’s Silent Army: The Pioneers, Traders, Fixers, and 

Workers who are Remaking the World in Beijing’s Image. New York: Crown 

Publishers. 

Christensen, T.J., (2013). More actors, less coordination? New challenges for the leaders of a 

rising China. In G. Rozman, ed. China’s Foreign Policy: Who Makes it, and How is it 

Made?. New York: Palgrave Macmillan, 21–38. 

Cowan, G. & Arsenault, A., (2008). Moving from monologue to dialogue to collaboration: the 

three layers of public diplomacy. The ANNALS of the American Academy of Political 

and Social Science, 616(1), 10–30. 

Cull, N.J., (2011). WikiLeaks, public diplomacy 2.0 and the state of digital public diplomacy. 

Place Branding and Public Diplomacy, 7(1), 1–8. 

D’Hooghe, I., (2015). China’s Public Diplomacy. Leiden: Brill Nijhoff. 

D’Hooghe, I., (2011). The expansion of China’s public diplomacy system. In J. Wang, ed. Soft 

Power in China: Public Diplomacy through Communication. New York: Palgrave 

Macmillan, 19–35. 

FOCAC, (2015). Forum on China-Africa Cooperation Johannesburg Action Plan (2016-2018) 

[online]. Available from: 

http://www.fmprc.gov.cn/mfa_eng/zxxx_662805/t1323159.shtml [Accessed 1 April 

2016]. 

Gagliardone, I., (2013). China as a persuader: CCTV Africa’s first steps in the African 

mediasphere. Ecquid Novi: African Journalism Studies, 34(3), 25–40. 

Genet, A., (2012). CCTV: Africa’s true image or China’s strategic vehicle? August 13. Agence 

France-Presse. 



 

Hairong, Y. & Sautman, B., (2012). Chasing ghosts: rumours and representations of the export 

of Chinese convict labour to developing countries. The China Quarterly, 210, 398–418. 

Hartig, F., (2013). Panda diplomacy: the cutest part of China’s public diplomacy. The Hague 

Journal of Diplomacy, 8(1), 49–78. 

Heller, K.S. & Persson, L.M., (2009). The distinction between public affairs and public 

diplomacy. In N. Snow & P. M. Taylor, eds. Routledge Handbook of Public Diplomacy. 

New York: Routledge, 225–232. 

Hong, Z. & Sun, Y., (2000). The butterfly effect and the making of ‘ping-pong diplomacy’. 

Journal of Contemporary China, 9(25), 429–448. 

Horton, H., (2015). Chinese Communist Party release bizarre English-language propaganda 

music video about their Five Year Plan. October 27. The Telegraph [online]. Available 

from: http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/asia/china/11958034/Chinese-

Communist-Party-release-bizarre-English-language-propaganda-music-video-about-

their-Five-Year-Plan.html [Accessed 20 September 2016] 

Huang, Y. & Fahmy, S., (2011). Same events, two stories comparing the photographic coverage 

of the 2008 anti-China/Olympics demonstrations in Chinese and US Newspapers. 

International Communication Gazette, 73(8), 732–752. 

Li, H., (2015). China House, an initiative to help Chinese in Africa integrate better. March 14. 

South China Morning Post Magazine, 5. 

McKenzie, D., (2012). Chinese media make inroads into Africa. September 25. CNN [online]. 

Available from: http://edition.cnn.com/2012/09/05/business/china-africa-cctv-

media/index.html [Accessed 10 December 2015]. 

Nye, J.S., (2008a). Public diplomacy and soft power. The ANNALS of the American Academy of 

Political and Social Science, 616(1), 94–109. 

Nye, J.S., (2008b). The Powers to Lead. Oxford: Oxford University Press. 

Olesen, A., (2015). Where did Chinese State media get all those Facebook followers? July 7. 

Foreign Policy [online]. Available from: https://foreignpolicy.com/2015/07/07/china-

facebook-peoples-daily-media-soft-power/ [Accessed 20 July 2015]. 

People’s Daily, (2015). Gongchuang Zhong-E Meiti Fazhan Xin Weilai [Creating a New Future 

for China-Russia media development]. Renmin Ribao [People’s Daily], 11. 

Plucinska, J., (2015). Watch China’s inane music video for its new Five-Year Plan. October 27. 

Time [online]. Available from: http://time.com/4088362/china-five-year-plan-music-

video/ [Accessed 31 March 2016]. 



 

Ratliff, W.E., (1969). Chinese Communist cultural diplomacy toward Latin America, 1949-

1960. The Hispanic American Historical Review, 49(1), 53–79. 

Svensson, G., (2013). ‘China Going Out’ or ‘the World Going in’?: The Shanghai World Expo 

2010 in the Swedish Media. Javnost-The Public, 20(4), 83–97. 

Taylor, I., (2010). China’s New role in Africa. Boulder: Lynne Rienner Publishers. 

Üngör, C., (2009). Reaching the Distant Comrade: Chinese Communist propaganda Abroad 

(1949--1976). Ph.D. Thesis. Binghamton: State University of New York. 

Wang, H., (2011). China’s image projection and its impact. In J. Wang, ed. Soft Power in 

China: Public Diplomacy through Communication. New York: Palgrave Macmillan, 

37–57. 

Xinhua, (2007). Full text of Hu Jintao’s report at 17th Party Congress. October 24. Xinhua 

[online]. Available from: http://news.xinhuanet.com/english/2007-

10/24/content_6938749.htm [Accessed 15 January 2016]. 

Yang, G., (2009). The Power of the Internet in China: Citizen Activism Online. New York: 

Columbia University Press. 

Yu, G.T., (1968). Dragon in the bush: Peking’s presence in Africa. Asian Survey, 8(12), 1018–

1026. 

Zhang, X., (2013). How ready is China for a China-style world order? China’s state media 

discourse under construction. Ecquid Novi: African Journalism Studies, 34(3), 79–101. 

 



 

Tables 
 
Table 1. Structure of China’s digital diplomacy towards Africa 
 

 Diplomatic Missions Central State-Owned Media Other Media Organizations State Agencies 

Listening Facebook page of the Chinese 
Embassy in Pretoria 

Swahili and Hausa Facebook 
Pages of CRI; YouTube 

accounts of CCTV-Africa and 
Xinhua; “I Love Africa” 

Facebook account 

--- --- 

Advocacy 

Speeches and diplomatic notes 
online; webpages about Tibet, 

Taiwan or Falun Gong; 
reposting content from 

website such as China.org.cn 

CCTV-Africa’s online content 
on CNTV; Xinhua’s 

commentary and Op-Ed; 
CRI’s multilingual online 

content 

Websites such as China-
Africa Cooperation Net 
(www.zfhz.org); online 

version of China Daily or 
Chinafrica 

Content creation for 
China.org.cn and similar 

websites under the auspices of 
the State Council 

Cultural 
diplomacy --- 

“I Love Africa” web portal; 
Chinese TV drama available 

on CNTV; CRI cultural shows 
--- --- 

Exchange 
diplomacy --- --- --- --- 

International 
broadcasting 

Reuse of video news and 
content from CCTV-News & 

CCTV-Africa 

Website and YouTube 
channel of CCTV-Africa, 
Xinhua & CRI in multiple 

languages 

Reuse of video news and 
content from CCTV-News & 

CCTV-Africa 

Reuse of video news and 
content from CCTV-News & 
CCTV-Africa; Facebook and 

Twitter accounts for 
China.org.cn 

 



24 

Table 2. Number of ‘Likes’ and followers of selected international broadcasters on 
Facebook, YouTube and Twitter (October 2015 – March 2016) 
 

 Date of 
creation 

October 
2015 

March 
2016 

Increase 
(per cent) 

Facebook     
CCTV-Africa 01/2012 453,863 740,745 63,2 
BBC Africa 01/2010 2,060,356 2,475,981 20,2 
CCTV-America 08/2012 504,073 773,033 53,4 
CCTV-News 08/2013 15,866,874 21,672,148 36,6 
New China News (Xinhua) 01/2012 2,271,499 4,775,498 110,2 
China Plus (CRI) 03/2013 971,391 2,016,518 107,6 
BBC News 04/2010 24,409,119 28,505,778 16,8 
RT (Russia Today) 04/2012 3,032,196 3,401,171 12,2 

YouTube     
CCTV-Africa 04/2013 28,160 36,918 31,1 
BBC Africa -- -- -- -- 
CCTV-America 06/2012 12,868 19,050 48,0 
CCTV-News 01/2013 36,217 50,204 38,6 
New China TV (Xinhua) 05/2012 63,479 69,119 8,9 
China Plus (CRI) -- -- -- -- 
BBC News 04/2006 562,976 725,273 28,8 
RT (Russia Today) 03/2007 1,604,214 1,761,694 9,8 

Twitter     
CCTV-Africa 06/2012 32,291 43,204 33,8 
BBC Africa 09/2009 950,738 1,212,125 27,5 
CCTV-America 06/2012 43,711 63,955 46,3 
CCTV-News 01/2013 237,694 290,684 22,3 
New China News (Xinhua) 03/2012 2,897,009 3,830,473 32,2 
China Plus News (CRI) 04/2009 -- 2,235 -- 
BBC News (World) 02/2007 11,694,870 13,802,257 18,0 
RT (Russia Today) 08/2009 1,620,603 1,933,238 19,3 

Source: Socialbakers.com 
 
  



25 

Table 3. Most frequently used hashtags by CCTV-Africa on Twitter between September 
2015 and April 2016 
 

Hashtag Frequency Overall percentage 
(N = 5,165) 

#africalive 1,197 22.86% 
#xijinping 227 4.34% 
#africa 133 2.54% 
#kenya 113 2.16% 
#nigeria 105 2.01% 
#southafrica 86 1.64% 
#businessnews 78 1.49% 
#globalbusiness 75 1.43% 
#breaking 74 1.41% 
#burundi 73 1.39% 
#egypt 69 1.32% 
#uganda 65 1.24% 
#xiusavisit 62 1.18% 
#xiukvisit 56 1.07% 
#burkinafaso 49 0.94% 
#zimbabwe 49 0.94% 
#china 47 0.9% 
#somalia 45 0.86% 
#tanzaniadecides 45 0.86% 
#focac 38 0.73% 
#coted 36 0.69% 
#mali 36 0.69% 
#southsudan 36 0.69% 
#tanzania 36 0.69% 
#26thausummit 35 0.67% 
#matchpoint 31 0.59% 
#sportsnews 28 0.53% 
#talkafrica 28 0.53% 
#parisattacks 28 0.53% 
#ebola 27 0.52% 
 
																																																								
i Some media analysts, such as Olesen (2015), have suggest that the fast growth in ‘Likes’ of the People’s 
Daily’s Facebook page can be explained by the use of click-farms, companies that provide large numbers 
of ‘Likes’ for a set price. 
ii Only in recent years have individuals and non-state actors begun to be minimally involved in the 
process of engaging foreign audiences. A good example of this, in the context of Africa, and particularly 
Kenya, is the NGO China House (Li, 2015). 
iii The video is available online at https://www.youtube.com/watch?v=BHL-0N07rxo [Accessed: 14 July 
2016].  
iv For a more detailed description of China’s public diplomacy in Africa, see D’Hooghe (2015, pp.206–
219). 
v Interview #5, November 2015, Nairobi. All interviewees were guaranteed anonymity, thus they are only 
identified here with a number. 



26 

																																																																																																																																																																		
vi Interview #6, May 2015, Nairobi. 
vii Interview #1, September 2015, Nairobi. 
viii Interview #4, October 2015, Nairobi. 
ix Facebook only makes available data for the Top 45 countries and aggregates into one whole sum data 
for the rest of countries. 
x For YouTube, data is not available for BBC Africa. 
xi Interview #3, November 2015, Nairobi. 
xii Interview #2, November 2015, Nairobi. 


